Dyrt att vara frisk i käften

Insåg att jag glömt posta fredagens panikinlägg som jag skrev efter att ha kommit hem från tandläkaren. Inte speciellt roligt kanske, men känner ändå att jag vill dela med mig av min klagan:

"Ställde till med en liten scen hos tandläkaren idag när det var dags att betala. Strax under 900 kronor gick det på för en fem minuters titt i käften, lite äckligt lack, och ett, "du har jättefin tandrad".
Jag hamnade i någon slags chock ute vid kassan tror jag, började skratta okontrollerat för att sedan nästan brista ut i gråt. Jag undrade självklart om en rutinundersökning alltid var så dyr (har inte varit hos tandis efter att jag fyllde 20 innan), eller om det var nåt speciellt med just denna. Sköterskan titcka en räkning.tade på mig och svarade kort att, om jag inte hade några pengar så kunde dom ski Som om det på nåt sätt skulle göra mig rikare!!
Jag sa att jag ville betala på en gång för att slippa bli påmind om hur ruinerad man blir av folktandvården. När jag fick mitt kvitto såg jag att rutinundersökningen "bara" kostade strax över 600, och att det hade tillkommit en konstnad på 220 kronor. Jag undrade vad det var, och fick reda på att tandläkaren "gjort en liten specialare" på mig, dvs slipat bort lite tandsten och DET KOSTAR TYDLIGEN EXTRA. Då blev jag arg, och svarade att jag gärna hade haft kvar den tandstenen om jag vetat att den minuten det tog att slipa bort det skulle kosta mig 220 spänn.
Kvinnan i receptionen kallade ut min tandläkare i väntrummet, och där skulle hon stå och förklara att tandvård är dyrt, och att hon inte hade fått släppa iväg mig därifrån om hon inte hade gjort allt hon kunnat med mina annars så fina tänder. Alla som satt där kunde höra, och jag antar att dom trodde att jag var en snål idiot. Men vad kan man annars vara när dom tar en halv månadshyra för en fem minuters kik i munnen på någon stackars fattig människa?

Mina sista ord innan jag stormade ut därifrån var, "Jaha, då får man väl gå hem och sälja nåt så att man överlever!" Tandläkaren fnös. Dom andra skrattade. Jag började gråta i hissen. Sedan skrattade jag för att man kunde bryta ihop över ett sådans pengaproblem. Är nog inne i en känslig period, men en sak är i alla fall säker: fan vad tandvård är dyrt!
Nu ska jag borta tänderna minst 3 gånger om dagen så att jag inte behöver komma tillbaka på fem år, minst."

8 comments:

Anonymous said...

jag kör käften tre gånger per dag med listerine-tandkräm, samt deras munskölj. det brännder sönder hela munnen, men det är det värt.
allt för att slippa gå till tandis. jag vet att jag kommer hamna i samma trubbel som du gjorde där, att dom bara kommer säga att jag har fina tänder. och det kan jag säga till mig själv varje dag, gratis.
och jag litar inte riktigt på tandläkare. jag får hela tiden för mig att dom ska säga att jag har den fulaste käft dom sett och att det är dags att dra ut alla tänder för 35 miljoner och köpa lösgaddar för 65.

evelina hultqvist said...

lika bra att gifta sig med en tandläkare så slipper man oroa sig både för pengar och kränkande kommentarer.
den enda rätta utvägen?

Anonymous said...

ja. det är ju ett alt. men har du sett någon tandläkare som är snygg? fast förvisso är dom väl ganska tajta på kontot, så det väger väl upp.

evelina hultqvist said...

finns säkert många heta tandläkare i vårt avlånga land, om inte får man väl pröva lyckan någon annan stans, har hört att england ska ha ett ganska brett utbud att sköna tandläkare.

ett annat alt. är att gifta sig med någon random rik person som inte är tandläkare men ändå erbjuder sig att betala ens besök. känns nästan mer lockande..

Anonymous said...

jag skulle nog köra på det att gifta sig med random rik.
och england har väl världens sämsta tandvård. finns det någon med riktiga tänder i england som har fin mun?

Anonymous said...

asså min kompis som pluggar sitt sista år till tandläkare HATAR alla som klagar på hur dyrt det är med tandvård. så jag startade värsta diskussionen, helt övertygad om att jag skulle vinna den som vanligt men då ba knäckte han mig totalt med den här linen; räkna ut hur många drinkar och öl du obekymrat betalar för i månaden och jämför det mot en rutinkoll varannat år.
du kommer märka att summor vi lägger på saker som får oss att njuta inte spelar nån roll alls, dom får gärna vara skyhigh. men när det kommmer till summor som ska läggas på "tråkiga" saker så blir vi snåla som fan och tycker att allt är dyrt till höger och vänster.
men utan bra tänder hade du inte kunnat njuta av dina drinkar och öl t.ex, pga av ilningar osv. man börjar sluta snål-irritera sig på tandvårdens kostnader när man väl sitter i skiten och behöver typ löständer för 30.000 - det är då som man ba "900 är guld värt att bara betala varannat år för att underhålla mina tänder".
så vad du än gör, sluta inte gå på sånna här check up's för du vill INTE få dåliga tänder utan att du märker det och får betala sjukt jävla mycket sen. det hände min mamma and it aint fun kan jag lova!

Anonymous said...

sköter man bara käften som en normal människa behöver man gå vartannat år. men hur man än vrider och vänder på det är det fortfarande dyrt för den tid det tar att göra en vanlig undersökning. sen ska man ju faktiskt vara jävligt kritisk mot just tandläkare. dom kan tuta i en precis vad som helst. vad har vi för aning om, om vi har tandsten, början på ett hål eller något annat.

evelina hultqvist said...

Ghaz: Kom hem och bli min mamma, eller gift bort mig med din tandläkarkompis då.

puss!