Dagbok från Thailand

Jag lovade mig själv att aldrig mer ta "turistbilder", det löftet har jag brutit. Jag lovade även mig själv att ta fler och bättre bilder än egypten förra året, det löftet har jag absolut brutit.
Har inte fotat så mycket alls faktiskt, i alla fall inte digitalt. Min kamera kunde likagärna skrotas nu, den mår inte bra, och för att inte tala om smutsen på linsen. Haha.
Nej mina vänner, här har det mest blivit hotellrumsbilder på halvnaken syster och sandstränder med köttiga halvstekta svenskar.

080117
Flygplanet vi åkte med var uråldrigt, föll nästan sönder bara man tittade på det och min flygrädsla som jag gärna förtränger skrek "HEEJ HEEEJ!". Emmeli längtade efter flygplansmaten, någonting hon senare skull ångra bittert men det är trots allt resans höjspunkt, överraskningsmomentet. Resan var ett helvete för någon med en 70årings kropp, så sjukt små flygstolar och trånga utrymmen.
Det första jag ser när vi stiger av planet är en tjej med så kosta jeansshorts så att läpparna kikar fram, och då menar jag inte dom i ansiktet. Hej Thailand tänker jag, kul att vara här.
Avresa 22.00 efter en lång dag i Göteborg, flygresa strax över 13 timmar, sex timmars tidsförskjutning. Jag somnar i bilen påväg till hotellet, haha. Hinner inte se så mycket av landet, men det känns förlåtligt när man varit vaken i en bra bit över ett dygn. Sover vidare på hotellet och runt med dygnet, konstigt. Skönt.

080118
Okej. Thailand är verkligen fint. Vår air conditioner på rummet tar oss dock tillbaka till kalla Sverige, det blir svinkallt efter en stund. Dock väldigt skönt när man kommer utifrån hettan. Att öppna fönstret och mötas av en varm bris känns rätt ovant, vill man ha det varmare inomhus så öppnar man fönstret liksom..
Halvet är turkost, sanden är vit och turisterna är feta. Precis så som man tänker sig det.
När vi vaknade idag var det mulet, jag tog det som ett bra tecken för då slipper man bränna upp sig. Man kan ligga i havet hur länge som helst, underbart. Fast det är salt som fan, håret blir till ett enda stort lockigt sockervadd. Sedan försvann molnen och det blev sjukt varmt, vi sökte skydd på en uteservering och drack melondrinkar. Gott.
Människorna här verkar alltid ha ett leende på läppnara, det är ovant för en bitter svenne som mig. Hur orkar dom? Fast man blir glad av det, mår bra.
Överallt springer det små söta ödlor, på väggar och tak. Jag gillar verkligen ödlor, dom är inte alls som ormar eller andra läskiga djur. Här kan jag gärna stanna ett bra tag känns det som.

080119
I utkanten av en lummig park sitter det en ung tjej. I handen har hon en bok och ögonen är gömda bakom svarta solglasögon, om hon har sin blick på texten i boken eller någonting annat är det bara hon som vet. Det är ingen bra dag, fast ändå en bra dag och solen står högt på himlen. Jag ligger platt på rygg på min hårda säng och tänker på vad jag vill men inte kan. Det är inte att bara stänga av vissa saker fastän man åker långt, långt bort. Man kan fly från Sverige, men inte från såg själv.
Jag gillar egentligen inte alls turistställen, är glad att vårt hotell är litet, mysigt och ligger lite skym undan från allt det andra. Jag vill se det riktiga, uppleva och känna på den sanna atmosfären. Tröttnar på strand, sol och bad efter ett par dagar. Det har aldrig gett mig något mer än en solbränna, och hur länge varar den när man är tillbaka i norden? Inte länge.
Vill öppna upp.

080120
Sov som en stock och vaknade av att det nästan inte var någon luft i rummet, stängde av air conditionerskiten igår. Varmaste dagen hittills. Började med hurig motionssimning i vår pool. Vi har verkligen världens mysigaste bakgård, rätt liten med massa träd och ljus, och mitt i det en pool. Tycker om hotellet mer och mer för varje dag, och personerna som jobbar där är nästan som en del av familjen redan. Här slår varma hjärtan och det är svårt att inte vara glad, vilket är bra. Känns konstigt att tänka på tragedier som inträffat här, försöker låta bli.
Det spelar egentligen ingen roll vilken tid på dygnet det är, alltid varmt. Bara det att luften blir lite fuktig istället för het på kvällen och myggen kommer fram.
Gick ner senare till halvet idag, det var en mindre uppståendelse. På strandkanten låg det en stor mörklila/svart manet. Konstigt att se när resten av halvet var spegelblankt och turkost, dessutom hatar jag maneter och blev lite illa till mods. Senare när jag badade kände jag hur det brände till som fan mellan benen och på låren, kul att bränna underlifet på manet. Trådar såklart, jag vet hur manater fungerar (manetexpert). Det gick dock över ganska fort, tack och lov att det inte var nån värre sort. Bestämde mig för att inte bada i halvet mer den dagen. Läste ut en bok istället, men i slutet började bokstäverna flyta ihop med varandra. För lite vatten, för mycket sol och inga glasögon var ingen lyckad kombo. Gick tillbaka till hotellet och längtade efter båtturer till små öar, djungeldjur och andra upplevelser än turisparadis och marknad.
Senare på kvällen bestämde jag och Emmeli oss för att utforsta Karons barer och klubbar lite mer, och vi hittade världens skönaste ställe, fem minuter efter att vi satt oss så hade vi dessutom hookat med några fulla skåningar och en thai. Ölen är för billig här, eller alkoholen över huvud taget är för billig. När klockan var mitt i natten tog vi en taxi till en annan stad och värsta djungelefterfeststället, hängbroar, vatten och folk som dansade överallt. Skåningarna hade varit där ett par år i rad visste betydligt mer än oss, hur skönt gäng som helst. Vi hade verkligen roligt och det visade sig dessutom att vi nästan bodde grannar hemma i Karon.

080121
Sov bort hela förmiddagen, vaknade vid lunch och tog en simtur i poolen. Åt god mat på en uteservering och njöt av livet. På eftermiddagen tog vi en taxi till ett stort köpcenter några mil bort, saker och ting här är så billiga att man ibland tror att det är ett skämt. Naturen här är helt sinnessjukt vacker, jag satt som förstenad under hela resan och bara glodde ut på allt vi åkte förbi. Jag vill fota massor, men det blir nästan inget.
Någonting som är väldigt stort här är ju alla billiga massageställen, ligger minst ett på varje gata där man kan få allt ifrån fotmassage till oljemassage eller thai för allt mellan 20-120 svenska kronor för en timme. Stört billigt. Vi har lärt känna några jättesöta kvinnor vid vårt hotell, och lov att komma förbi deras ställe. Rena drömmen för någon med värk i kroppen.

080122
Jag tillhör fortfarande den bleka turistskaran här i Thai. Förstår inte hur vissa människor kan bli så bruna. Jag får lite fräknar på näsan och blir några nyanser brunare på kroppen men inte mer än så. Dagarna går alldeles för snabbt, jag har börjar övervaga att boka om hemresan och stanna lite längre. Kommer antagligen inte bli så, men jag önskar. Dricker öl på bästa baren nästan varje kväll, och inatt efter att klockan passerat tolv så fick vi hela stället att sjunga födelsedagssånger och bandet att spela för pappa som fyller 50 år. Fint.

080123
Idag fyller pappa år, och det är ju egentligen av den anledningen vi befinner oss i Thailand just nu. 50års resan. Vi har legat på stranden nästan hela dagen, en födelsedagspresent blev en liten tur ovanför havet för min kära far. Jag stod på stranden och var orolig, tänkte på folk man sett på tv som släpats i sanden när dom ska åka sån där ballong efter båt. Ha!
Vi har även fått en sköningvän här som kallas Kjell, åt en sjukt god middag på hans restaurang ikväll. Födelsedagen fortsatte med en fotmassage, 30 svenska kronor för en timme. När dom var klara kändes det som att man svävade fram. Haha. Vi spenderade kvällen på våra favoritbarer, sedan mötte jag och Emmeli upp skåningarna för en sista kväll med gänget innan dom skulle vidare ut i världen. Överallt finns det små tatuering och percingsställen här, och det är inget snack om att man inte skulle få göra nåt där om man är alkoholpåverkad. Skåningarna passade på att sätta varsin piercing i bröstvårtorna, ett semesterminne. Ehm. Typiskt svensk, ung, full turisskara bestående av unga killar. Hoppas det läker som det ska.
Det är skönt att ingen vet vem man är här. Inatt promenerade jag på stranden med min favoritskåning, trist att dom åker imorgon. Sedan låg vi i varsin solstol och drack öl tills klockan var alldeles för mycket. Han frågade om jag ville sova på hans rum, jag tänkte att om han kände mig så skulle han aldrig fråga. Jag bad honom säga mitt riktiga namn, kanske elakt för jag någonstans visste att han aldrig hade hört det eftersom min syster och alla andra hela tiden kallat mig för Ejan. Han kunde ju ha fan frågat, och jag såg hur pinsamt han tyckte det var när han insåg att han faktiskt inte visste vad tjejen han precis bjudit in på rummet hette. Han la händerna för ansiktet, då gick jag.
Jag hatar att säga hejdå.

080124
Vaknade bakis som fan och luftkontitioneringen hade gått sönder. Kändes som att sova i en bastu och jag var på dåligt humör. Igårkväll hade jag smsat "EVELINA" till skåne, och han svarade att han aldrig skulle glömma det namnet. Det kändes gött att tvinga in sig i någon annans huvud. Vi borde allihopa boka om hemresorna. Det vill jag göra i alla fall.
Powernappade, åt gott, powernappade igen. Imorgon åker vi från ö till ö. Yes.

080125
Min mage ger verkligen upp mer och mer för varje dag. Sov nog inte mer än två, tre timmar inatt. Låg och vred mig i sängen, luften var varm och fuktig, man liksom klibbar fast i lakanen. Den lilla stund jag sov drömde jag mardrömmar om vänner som föll ner för trappor, stup.
Steg upp vid sju, mådde skit. Idag var dagen jag verkligen sett fram emot, också mår jag skit. SKIT. Båtersa ut till lite olika öar och rev, jag var peppad med undervattenskamera, snorkel och cyklop. Ville inte bli stoppad av en kropp som inte funderar som den ska. När jag säger att min mage ger upp, då menar jag inte turistmagegrejen, utan att den verkligen slutar fungera. Jag får sån värk att jag knappt kan stå upp, svullnar som en ballong, har svårt att äta utan att få väldigt ont, kan inte gå på toaletten. Kul. Båtturen var sådär, men när man väl var nere i vattnet kändes det mycket bättre. Jag har alltid trivts bra i vatten, spenderade största delen av dagen tillsammans med massa färgglaga fiskar. Det som fick mig att tillslut ta av mig simfötterna var ett möte med en lång blå/svart-vitrandig orm. Kan inte med ord beskriva vad jag känner inför ormar, dom är så sjuka djur. Läskigt.
Väl hemma på hotellet låg jag utslagen i sängen, men senare på kvällen tvingade semsterviljan och grannen med mig på en ölrunda på våra stammisbarer. Efter några öl mådde min mage rätt bra. Alkoholintaget här tycks aldrig blir för stort, och grannen är sjukt rolig. Efter en barrunda från reggae till rock landar vi på hotellbaren intill poolen. Vi får hotellpersonalen att shotta, jag däckar medans dom andra nattbadar till någon ringer och klagar i receptionen.

080126
Idag fyller lillasyster 16 år så vi laddar för fest. Äter god mat, ligger lite i solen. Våra bar-kompisar har fixar fint när vi kommer med presenter, tårta och blommor. På hotellet gratulerar danskarna genom att strippa.
Senare på kvällen ska vi åka till nåt dansställe, har hört att det ska ligga med gångavstånd från hotellet, men vi tar en taxi i alla fall och tur är väl det. När vi åkt i 20 minuter i kolsvart skog med elefantvarningsskyltar vid sidorna ger vi upp, ber chauffören köra tillbaka till hotellet och sover.

080127
Sover bort hela dagen. Sover och sover och sover. Vill inte gå upp idag, vill inte göra nåt. Drömmer drömmar och sverige, mördarelefanter och läskiga tjejer. När det är mörkt ute stiger jag upp, grannarna tror att jag är sjuk dom sitter på bakgården och dricker alkohol. Jag vill göra dom sällskap men min mage säger absolut nej. Går och köper godis istället, håller ut allt på sängen och har ensamfest.

080128
Blir hämtade klockan sju av en minibuss som ska ta oss ut till hamnen där vi ska åka först färja till Phi Phi Island, och sedan båt vidare till Ko lanta. Min mage är inte snäll idag heller. Sååå mycket människor när vi kommer dit, jag tror först att det är ett skämt, hur ska alla få plats på den båten? Men det går minsann, folk sitter hullerombuller. Vi åker förbi "The Beach", vackra laguner, och konstiga öar och grottor i bergen. På Ko lanta ska vi hälsa på vänner som nyss köpt hus där, framme i hamnen tar vi en tuktuk (taxi), det är en motorcykel med en slags sidovagn, absolut inte menad för sex personer och packning. Folk som såg oss skrattade och pekade, förstår inte varför vi inte kunde ta två för att få plats? Efter en stund kommer vi in i ett nytt område, plötsligt har vi sånna jävla lyxvillor framför oss, vi stannar vid en med strandtomt. Jag tänker att det är som en film, sån jävla lyx. Vill helst inte vara där, promenerar på stranden, är trött på min kropp.
På kvällen äter vi middag på en mysig restaurang, sitter på kuddar vid stranden och ser på en eldshow. Sedan tar vi en jeep till en bar, kanske världens bästa bar. Jag hade inte med mig min kamera denna kvällen heller och det är omöjligt att beskriva men det var som en annan värld. Sträckte sig från dungeln och ner till stranden, konstiga små lampor som hängde överallt, små ljus, delar av gamla båtar och träd som slingrade sig. Dit ska jag åka tillbaka.
Sedan var det värk, värk och värk så vi åkte hem.

080129
Sov bättre än någonsin i en mjuk svennesäng med lagom mycket luftkonditionering, men så fort jag reser mig upp på morgonen gör sig min mage påmind om att det är den som bestämmer och inte jag. Trist att inte kunna njuta av allt det fina. Jag åker till apoteket, där har dom hjälp för allt. Dunderkurer också. Jag får lite piller som ska få min mage att komma igång igen, men det ska ta massa timmar innan dom börjar verka. Sedan åker vi samma båtresta tillbaka, jag sover mest. Sitter och tittar ut lite över havet och ser delfiner, roligt. När vi kommer hem hänger vi med grannarna, när dom andra går ut är det dags för mig att sova. Precis när jag ska somna in börjar tabletterna spöka, jag börjar må illa, min mage låter som ett galet djur och jag får sjukt ont. Sedan spenderar jag halva natten på toaletten. Naturlig tarmsköljning. Yes.

080130
Vaknar och känner mig som en ny människa, bortsatt från att ryggen ömmar efter natten aktiviteter/krystvärkar, haha. Spenderar halva dagen på en luftmadrass i poolen. Vi börjar bli som en liten familj nu, hotellgästerna och personelen. Det är ju så litet. Folk skrattar, skvätter vatten och har det bra. Senare på dagen åker vi in till Phuket town, mitt mål är att shoppa upp mina sista pengar och det går ganska bra.
På kvällen blir det utgång med Johan, grannen. Vi har verkligen roligt tillsammans och det blir sent fastän han ska upp och dyka tidigt morgonen efter. Jag önskar att jag orkat släpa med mig kameran, men det gjorde jag inte. Det är så skönt att inte ha den med sig. Jag och Emmeli somnar nog inte förrän efter sju på morgonen, några timmar innan vi ska checka ut. Bakfyllan dagen därpå får man ta för en sjukt rolig kväll.

080131
Jag vill inte åka hem men jag gör det ändå på grund av min längtan efter ostmacka och mac.

13 comments:

Anonymous said...

skönt att du är tillbaka, det du skriver blir alltid så spännande även om det handlar om minsta och egentligen mest ointressanta grej.
jag började nästan undra vart du tog vägen.

Konscia said...

Jag läste allt i ett svep.
Du skriver på ett sätt som får en att intresseras & till & från (ofta) fascineras.
Big up för både text & bilder.

evelina hultqvist said...

TACK TACK TACK ni är gölliga ni

Anonymous said...

du skriver verkligen " fångande"så att man känner det du känner och allt är himla fint.