Alex på Yellow

När man har eget företag får man titt som tätt samtal från andra företag som jobbar med att "hjälpa" andra företagare på olika sätt. Billigare saker, olika slags erbjudanden och/eller tjänster. I 99,9% av fallen är det helt ointressant för mig, och jag försöker så snabbt som möjligt in i samtalet avböja vänligt men bestämt.
I förra veckan ringde en kille som var omöjlig att avböja, eller i alla fall hans svinighet. Han ringde från företaget Yellow, ett etablerat webside-företag vad jag kan förstå och se när jag söker på det. Han presenterade sig som om vi kände varandra, och var bara för på från början. Sedan blev han ett svin, en riktig sexistisk jävla idiot, och allt inom loppet av några minuter.
Han började med att berätta att han inte fick upp ett enda resultat om han sökte på mitt namn på google. Istället för att säga hejdå och lägga på luren svarade jag att det får man visst, och att min hemsida (som hans erbjudande gick ut på att bygga om) fanns bland en av dom första träffarna.

När killen klickat sig in på min hemsida hör jag ett flås, stön och skratt. Sedan viskar han "men evelina, du har ju inga kläder på dig. Är det dina tuttar man ser på bilden?". Jag tror självklart att jag har hört fel, och samtidigt som mitt hjärta blir kallt och jag nästan blir rädd utvecklar min hjärna någon slags du är ett svin-jag ska sätta dit dig grej. Jag frågar "ursäkta?", och han svarar att han inte menar något illa men att det är en hel del naket på min hemsida. Han frågar åter igen om det är jag på någon utav bilderna. Han maler på om att det här är förjävla härligt, och att han bara vill veta hur personen i andra änden av telefonen ser ut, om hon har fina tuttar, nyvakna tjejer i bara trosor, vet dom om att jag fotat eller har jag gjort det i smyg och mjukporr och härligt och fyfan vilket jävla as han var!!

Jag blir så förbannad. Samtidigt som han nästan förlamat mig av äckel och förödmjukelse. Först försöker jag på ett snyggt sätt få reda på vad han heter, tänker att en sån jävel kan ju inte få sitta och ringa runt till folk om dagarna. När han vägrar svara på mina frågor så brister det, jag skäller och gapar i telefonluren. Om sexism och vilken hjärna han tänker med. Om att han är ett oproffsigt svin som inte kan sköta sitt jobb och att han inte har med mina foton att göra. Om att han i sin vildaste fantasi trodde att han kunde vinna nåt på den attityden så trodde han jävligt fel. Sedan slänger jag på luren, skriver ner vilken tid han ringde, vad han presenterade sig som och allt som kunde vara viktigt för att idioten inte skulle få behålla sitt jobb (inte så mycket att gå på, men).

Sedan ringer jag pappa och är ledsen och arg. Han uppmanar mig att inte ödsla dyrbar tid på en sådan nolla. Sedan åkter jag in mot stan.
Nu har det snart gått en vecka, och jag undrar fortfarande om jag inte borde ringa till Yellow och höra om det finns någon liten griskulting som saknar vett som jobbar för dom.

Eller så fortsätter jag att köra min egen stil, fota det jag vill och inse att det finns faktiskt tragiska kåta svin som alltid kommer att se ett par bröst eller en rumpa istället för att se konsten för vad det är. Stackars dom säger jag bara.

12 comments:

jennycatharina said...

såna här saker får inte passera obemärkt. upprättelse för helvete. sätt dit honom. avskum som han kommer undan alldeles för lätt och alldeles för ofta.

Anonymous said...

Jag håller med ovanstående. Låt det inte bara passera utan se verkligen till att du får den rättvisa du förtjänar. Låt de som behöver jobb få den skitstövelns istället!

emelie s. said...

http://www.yellowregister.se/kontakt.html

försäljningskontor i göteborg (om jag nu hittade rätt företag). jag följer gladeligen med in för att konfrontera om du är sugen. ledig på måndag, ska vi köra en "sparka alex"-kupp då?

Anonymous said...

men gah, vilken idiot!!!! få honom kickad, snälla!

Anonymous said...

Det är nog i princip omöjligt att få honom kickad. Hela det företaget är ett jävla bluff-företag som ekobrottsmyndigheten är ute efter bland annat. Lurar folk och har flyttat delar av verksamheten till rumänien (har jag hört) Företaget har också varit uppmärksammat i media en del.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=77956&a=1091586&lid=is_search527895&lpos=4&queryArt527895=yellow+register&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

Synd att det finns sånna svin. För övrigt gillar jag dina bilder väldigt mycket och undrar vad du har för polaroidkamera och vad polaroidfilm kostar nu för tiden.

pinsamt tyst. said...

fan jag blir så jävla upprörd av sånt här. av sviniga män som bara får göra precis som dom vill. jag vet inte vad jag hade gjort. säkert skrikit.

Emese said...

HA!! Alex på Yellow ringde mig också i förra veckan. "Hej, det är Alex. Är det du som är Emese...bla bla bla..." varpå jag efter en stund frågar..."Ursäkta, men vem är du?" Han babblar på PRECIS om samma sak..."man hittar inte din hemsida när man söker på ditt namn"...osv...Skitdryg liten snubbe med jobbigt trevlig dialekt.

Tycker du ska skita i honom. Han fattar inte vad konst är....han är inte din målgrupp...

Anonymous said...

men vad fan. så otroligt sexistiskt och respektlöst. man blir ju förbannad.

ghaz said...

FYFAN! not freakin cool NÅNSTANS. vilket jävla äckel! jag tycker du ska polisanmäla det, skit i att ringa företaget och få honom kickad and whatnot. uppenbarligen så är det ett cp-företag ändå. men ring till polisen och anmäl sexuella trakasserier, låt inte det här rinna ur sanden evelina.

en polisanmälan på telefon går fort och smidigt och är inte alls jobbigt. det är viktigt att det registreras och att alla som utsätts för samma grej också anmäler, så det kan leda till någonting.

så gör dig själv och alla andra som utsätts för hans sexistiska samtal - en tjänst. polisanmäl honom!

Anonymous said...

http://www.facebook.com/group.php?gid=7015066348

Anonymous said...

word! anmäl anmäl anmäl! för registreringens, statistikens och all jävla skits skull. för våra framtida fina tjejers skull. på riktigt! det kommer bara fortsätta annars, såna som han kan få fortsätta om vi inte anmäler varenda "liten" grej (ALLT är av värde, man kan inte jämföra och INGET är att tolerera. usch!). det går skitfort och vi är jävligt många som tackar dig för det om du gör det. you go!!!

hoppas du slipper såna jävla as-äckel i fortsättningen. jag blir så jävla glad av att läsa att du röt ifrån. bästa du! AMORE!

SaraMy said...

Åh vad arg jag blir när jag läser det där. S-V-I-N. och NEJ han borde verkligen INTE få behålla sitt jobb.
Och vad duktig och stark och BRA du är som skällde ut honom till slut endå!!

DIE SEXIST SHIT! gör ett fotoreportage om det..