Mamma

När jag gick på gymnasiet blev min mamma hastigt sjuk efter en utlandsresa. Ingen kunde säga vad det var för fel på henne och ingen verkade kunna göra någonting åt det faktum att hon började tyna bort. Mamma låg på sjukhusets infektionsavdelning, isolerad från alla andra för att inte kunna smitta. I några veckor som kändes som en evighet försökte läkarna ta reda på vad det var för fel.
Jag läste foto på Munkebäcksgymnasiet det året och hälsade på mamma som låg på Östra sjukhuset efter skolan. Jag hade fått i uppgift att göra ett fotoreportage så det blev naturligt för mig att ha med mig kameran. Jag valde sjukhuset och mamma av två anledningar. 1. Det var där jag vistades under den perioden. 2. Jag ville föreviga min mamma om det som inte fick hända ändå skulle hända.

Vi trodde kanske att vi skulle fira jul på sjukhuset det året men så blev det inte. För en dag hittade dom felet och allting vände. Mamma var fortfarande svag och huden var för stor för kroppen som blivit så liten. Men det hade i alla fall vänt, hon var på väg tillbaks. Alltid mediciner från och med då, men i alla fall ett svar på vad som var fel, dessutom fick jag ett reportage som jag än idag tycker om och som betyder väldigt mycket.

Har tänkt att jag ska scanna in dessa bilder ett tag men så hittade jag dom i en låda när jag städade hos mamma och pappa igår och kunde inte hålla mig utan var tvungen att fota av dom med min iphone, därav den tveksamma kvalitén.






3 comments:

Nathalie said...

Så fint! man ser verkligen känslan i bilderna.

Anonymous said...

Fantastiska foton!

gedetettförsök said...

Fy vilken hemskt upplevelse? Och vilken lycka att hon blev bra. Så himla fint. Men vad var det som hände då, hade hon dragit på sig något på resan eller var det kopplat till ngt annat?