ang. min kollega

känns det inte lite respektlös att sitta på jobbet och söka andra jobb?

4 comments:

Sara said...

Mot vem tycker du att det är respektlöst?
Folk jobbar väl oftast för att skaffa pengar, då pengar tyvärr verkar vara nödvändigt för att kunna överleva i det samhälle som skapats. Jag tycker inte de känns som ett direkt val, och jag är därför egentligen inte heller tacksam mot min arbetsgivare som gett mig möjlighet att överleva i den värld jag ofrivilligt skapats i.
Så om man är missnöjd med sitt jobb, tjänar för lite pengar, inte trivs eller whatever vad är det som är fel i att söka ett nytt, även om du nu händelsevis sitter och gör det på ditt nuvarande jobb? Din chef hittar bara en ny för att ersätta dig och tänker inte mer på det.

Anonymous said...

skulle tippa på att det är kollegan som tycker att det är respektlöst av ejjan att söka andra jobb, eller har jag fel?
om det samma som kallade dig lille vän kan han rövknulla sig med en ko. eller, stackars ko. en kon, en sån där vägarbetsko, kanske är bättre.

evelina hultqvist said...

nej, det är faktiskt jag som ifrågasätter min kollega här.
och på sätt och vis förstår jag fullt ut vad du menar sara och håller med dig på många punkter, men det handlar inte bara om att överleva, utan även att visa respekt mot sin arbetsgivare som faktiskt har gjort valet och anställt dig - för att du ska överleva. att sedan fortsätta leta jobb fastän du redan har ett är självklart mer okej, men det kan man väl göra när man inte ska utföra det jobbet man faktiskt är anställd för, och dessutom får betalt för att göra?

det respektlösa i det här fallet är enligt mig mest grejen att öppet sitta och visa sitt missnöje och sitt intresse för annat framför arbetsgivare (som på den här arbetsplatsen är väldigt bra och behandlar alla lika och respektfullt)

förstår du vad jag menar?

sen tål det ju att tilläggas att jag inte är ett jättefan av den här personen, och om det hade varit min bästa vän hade jag kanske inte alls tyckt att det var lika irriterande. dålig människa man är :)

Sara said...

Förstår absolut vad du menar, men kan som ändå inte känna att de är riktigt respektlöst... att öppet visa sitt missnöje är väl egentligen jävligt ärligt snarare. Sedan behöver man ju inte va taskig mot sin arbetsgivare bara för de, allt går ju att göra på så många olika sätt och var ju själv inte med när just din kollega kollade efter nya jobb på sin nuvarande arbetsplats, men själva principen kan jag fortfarande inte riktigt tycka är fel. Men såklart så ska man ju visa alla människor respekt!

fin blogg, btw!