Tidaholm i mitt hjärta

Att besöka Tidaholm över helgen var som att träda in i en saga. Galet mycket snö och små charmiga hus med personligt julpynt överallt. Kände mig så lycklig när jag promenerade genom den lilla stan på fredag kväll och upp mot slottet som är min systers hem för tillfället. Dom flesta som bor på skolan hade åkt hem över helgen så vi var nästan helt ensamma i vårt vinterparadis.

När jag vaknade på lördag morgon och tittade ut genom fönstret så möttes jag av ett landskap som var ännu vitare och vackrare i dagsljus. Från tredje våningen på slottet var allt jag såg ett vinterlandskap och trädkronor glaserade i snö.

Vi åt en snabb frukost och begav oss ner till stan för att besöka julmarknaden. Gjorde några stop i second hand butiker på vägen. Tittade på mycket, men vågade inte riktigt fynda när man var långt ifrån hemmet.
Marknaden var sjukt mysig. Julmusik och glada människor överallt. Återigen som en saga, men jag antar att min egen sinnesstämning spelade en ganska stor roll där också. Överallt bjöds det på glögg och pepparkakor.

Efter stans största middagslunch återvände vi till slottet och sov en välbehövlig timme. Sedan ner i verkstaden där Emmeli visade mig sitt arbete. Jag fick hjälpa till att lägga färg på några ansikten som hon arbetar med just nu. Spännande och roligt. Kände mig som ett riktigt mongo som aldrig hade rört vid en pensel förut.

Sedan avslutade vi dagen framför tvn med Plurakvällen i Så mycket bättre.

På söndagen fortsatte vi att vara i verkstaden. Jag fick göra vad jag ville av lera. Det blev en ram och ett ansikte utan mun till samlingen. Jag var mycket stolt övet mitt verk trots att jag skapade en hatt som jag glömde sätta dit innan jag tog tåget hem och klarade mig från ett urspårat lok.























4 comments:

Andreas M. Larsson said...

ah Grymt! där har jag med gått en gång i tiden! (typ föra året) vad heter din syster och vad går hon? keramik? om hon går på y linjen går hon med de flesta av dem jag gick med föra året! ah ja vet inte varför jag berättar detta men det kund eju bara vara trevligt att veta lixxom :) fin blogg föresten!

evelina hultqvist said...

min syster heter emmeli och läste keramik där för flera år sedan. men nu gör hon sitt konstnärliga fördjupningsår.

vad tyckte du om skolan?

daisy said...

MYYYYS!

Lonesome Mama said...

Kul att du uppskattar Tidaholm så mycket, det är fint men när man är här ifrån kan man inte se bakom Tidaholmarna, hemskt att säga men det är sant, de är ett folk för sig de!