minnen #2

det har gått många månader sedan det tog slut. vi har varit lite av och till efter, men mest av. nu är det veckor sedan jag hörde hans röst och i all min tristess drar jag igång med en storstädning.
in i badrummet städar jag mig. där finner jag hans tandborste. har inte haft mod nog att slänga den, utan istället låtit den bli liggande längst in i ett skåp.
att slänga en tandborse har alltid känts så definitivt för mig, även fast man kan köpa ny för en mindre summa.

jag står och stirrar på den mintgröna saken som polerat hans tänder så många nätter innan kyssar och smek. efter fylla och bråk. sedan gör jag det, slutar spela det där spelet och bryter tystnaden.
jag tar upp telefonen och skriver den kortaste och ärligaste kärleksförklaringen jag kan.

"har fortfarande kvar din tandborste"

det tar inte mer än någon minut innan det piper till i min mobil, och med hjärtat i halsgropen läser jag;

"släng den inte!"

11 comments:

Hampus said...

Såg dig på järnis idag. Snygga oranga leggings! Eller om det var brallor, jag vet inte men de lyste upp det regniga järntorget iallafall. *stalk*

Jag är titanic said...

- åh.

Ika said...

Så fint.

inte nu kanske sen said...

känner exakt samma. fint.

Cinna said...

Sparade hennes tandborste i säkert över ett halvår. Känd mig för sorglig tillslut, bröt den i två delar, och klämde ner i papperskorgen.

Har inte saknat den en enda sekund, så det så.

evelina hultqvist said...

hampus: hähä. jag såg dig också! fast när jag såg dig så såg du nog inte mig.

cinna: det var ungefär vad jag gjorde vid ett senare skede av mitt liv när vi gjorde slut IGEN och jag hade lärt mig att det tjänar ingenting till att fortsätta vara kär i minnen av någon.

Anonymous said...

fick en liten tår i ögronvrån. jävligt fint.

Frida Johansson said...

Rysningar genom exakt hela kroppen!

collectionneuse said...

merde

Anonymous said...

åååååhhhhh, fick tårar i ögonen .......lyckotårar alltså

A said...

hjärtskärande vackert.
min tandborste fick vara kvar i min och mitt ex lägenhet i några veckor efter att jag flyttat ut och vi gjort slut.
han slängde den sedan när jag hade knullat en annan.
jag grät mycket.