ett riktigt mongo är man

som bilden nedan så tydligt berättar är jag ett vrak idag. helgen var rolig och välbehövlig, och igår kände jag mig laddad för en ny vecka med jobb. men icke.
minns inte om jag skrivit om nåt sånt här innan, men helt plötsligt igår kväll när jag och adam låg på soffan och hade kollat på film så kände jag bara hur min kropp blev konstig och ena armen alldeles stel. sedan fick jag något slags krampanfall. blev helt stel, och munnen började dra bakåt och rycka konstigt, och jag fick inte ur mig ett ljud. så jävla jävla obehagligt. så låg jag väl i nån minut och ryckte lite konstigt utan att kunna prata eller röra mig medans tårarna sprutade ur mina ögon.

det här har hänt minst en gång innan, men det var flera år sedan. då trodde jag att jag fått epilepsi, minst.

adam säger att han tror att det är ångest, men det vägrar jag gå med på.
jag tror att det är ännu ett oförklarligt mongosymptom.

7 comments:

ina said...

det låter faktiskt precis som vissa epelepsianfall kan vara. tycker du skall kolla upp detta. det kan ju faktiskt ske någon gång när du inte är i soffan. hoppas så att allt blir bättre nu!

Elin said...

Hej! Jag var med om en liknande grej häromveckan. Det började med att bokstäverna dansade tango på dataskärmen när jag skulle läsa av ett pajrecept. Jag kände mig lite yr och gick och la mig i väntan på att spektaklet skulle gå över. Då började min ena hand domna bort, det spred sig upp genom armen och sedan till läppar och tunga. Jag som lider av mild hypokondri konstaterade snabbt hjärnblödning och fick således första gradens panik, men sedan följde rejäl huvudvärk varpå jag somnade och när jag vaknade mådde jag lite bättre. Jag har efteråt luskat ut att det förmodligen var ett migränanfall med "aura". Om du också tidigare drabbats av "vanliga" migränanfall kan det nog vara värt att googla på. Krya på dig i vart fall!

Fia said...

kroppen lever sitt eget liv. inte alltid lätt och veta vad den sysslar med. hoppas du mår bättre nu, och att läkarna kan hjälpa dig att få må bättre.

peppkram!

Petnoga said...

När jag har migrän första gången trodde mina föräldrar att jag hade fått stroke då jag som du tappade talförmågan helt. Jag fick till och med åka ambulans in till Södersjukhuset och blev röntgad. Vi satt vid teven och jag skulle säga ordet barn, men kunde inte hitta det enkla ordet. Jag förstår paniken man får i den stunden då man tror att det inte kommer gå över. Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att det var så man blev när man fick migrän. Jag fick samtliga symptom som Elin skriver om just den gången och tappade alla ord. Så enligt min erfarenhet hade Elin ett migränanfall och det kanske du också hade Evelina? För att slippa oron är det bra att gå till läkaren och prata om det. Krya på dig. /Sofie

daisy said...

Men usch, du borde VERKLIGEN gå och kolla upp detta, om du inte gjort det redan. Låter inte alls nå bra! Jag skulle faktiskt rösta på ångest eller epelepsi..

daisy said...

Eeh. Epilepsi menar jag. Och rösta var fel ordval. Gissa låter bättre.

Anonymous said...

kan absolut vara ett epilepsianfall.
även om du inte blir eller är diagnostiserad som epileptiker så kan du få ett anfall. alla får det inte av samma skäl. jag, som är epileptiker tål inte blinkande ljus osv.
det är lätt hänt på bakruset då man är sådär efterbliven i kroppen. det eller ett migränanfall. kolla upp det iaf.
man vill inte att sånt ska hända varsomhelst.