Lilla arga tanten

Måste bara få berätta om en sjuk händelse från idag.
Jag och min syster hade bestämt oss för att gå på en liten second hand runda under eftermiddagen för att eventuellt hitta någon sexig liten kanindräkt eller liknande, som hon kunde ha på sig på sin middagsdejt imorgon.
Efter att ha besökt dom flesta värda second handaffärerna utan någon vidare shoppinglycka åker vi mot Masthuggstorget för att testa dom två nya buktikerna där.
När vi kommer in igenom dörren till andra stället hör vi hur en kvinna går fram till den gamla expediten och frågar om ett plagg.

- Är det här gjort av 100% bomull?, frågar hon.
Då exploderar tanten bakom disken och skriker högt så hela stället skakar.
- Se dig runt omkring här! Tror du jag ska ha koll på allting eller?!?! Jag har så mycket att göra att du inte kan föreställa dig det ens i din vildaste fantasi. Du kan inte stå här och tjata och tro att jag ska hinna med det!?
Kvinnan tar några steg bakåt, ser förnärmad och rädd ut, och säger att hon inte vill ha plagget längre. Hon hänger tillbaka det på ett ställ, och går mot utgången. Då blir tanten som galen, skriker att plagget FAN INTE hängde där när hon tog det, och att hon skulle hänga tillbaka det på rätt plats. Annars! Den chockade kunden går vidare mot dörren, tanten fortsätter att skrika och svära. Hennes ordval är hemska, och kvinnan får plötsligt nog.

- DRA ÅT HELVETE DIN JÄVLA FITTA!, flyger ur munnen på kunden som helt klart är sjukt upprörd över situationen.
Då börjar expedittanten att jaga henne! Jag bara stod som förstenad, visste inte vad jag skulle göra, eller säga. Vågade knappt röra mig. Allting var så skrattretande samtidigt som jag var livrädd. Tanten var utan tvekan galen, galen på riktigt.
- Du din lilla jävla fan, stick och brinn, och kom aldrig mer tillbaka, aldrig!!!, skriker hon. Sedan slår dörren igen efter henne då hon tydligen bestämt sig för att ta upp jakten på kvinnan som hängde plagget fel. Jag och Emmeli står ensamna kvar i butiken och bara stirrar på varandra. Båda är för chockade för att få ut sig något innan tanten hinner komma tillbaka. Det är först då hon verkar inse att det har varit andra kunder där inne under tiden. Jag tänker att hon skämms som bara den, men då går hon fram till mig, ställer sig en halvmeter ifrån mig och säger,
- Ja, vad tycker du att jag skulle gjort då? Jag har så in i helvete mycket att göra! Jag orkar inte med kunder som frågar onödiga saker. När man kommer fram till kassan ska man ha bestämt sig, inte börja fråga massa frågor. Det orkar jag inte. Fy fan alltså!
Jag kan inte göra nåt annat än att svara,
- Eehh..ja, det är mycket att göra ibland. Det är jobbigt.
Jag kunde bara inte hålla med om det hon sa, utan försökte svara så neutralt som möjligt för att inte hamna i trubbel men samtidigt inte tvingas säga nåt jag inte står för. Hon fortsätter att babbla på, jag vill därifrån, men vågar inget annat än att nicka åt det hon säger och påstå att "jag förstår".

Som om inte allting var slut här så kommer det plötsligt in en ny kund, en ung tjej. Hon har musik i öronen och nickar lite vagt bort åt vårt håll. Tanten tittar hatiskt. Efter en snabb runda där inne försvinner tjejen ut genom dörren igen, ljudlöst. När tanten hör dörren slå igen stirrar hon på den, sedan skriker hon, som om det gällde liv eller död.
- HEJDÅ! HEJDÅ! hejdå hejdå hejdå! VAFAN! Man säger faktiskt HEEEEJDÅ? Jävla umgdom, jävla idiot! Sedan springer hon efter henne också, ut på trappan och skriker "HEEEJDÅ!!!"
Det börjar bli för mycket för mig, för nu är jag tvungen att ha ett långt samtal med henne om att det är en självklarthet att säga "hej" och "hejdå" när man går in och ut i en butik. Hon låter arg hela tiden, och jag biter mig i tungan. Hon verkar i alla fall tycka att jag är okej eftersom hon "anförtror" sitt skitsnack till mig. Tack och lov för det, annars hade hon väl slagit ihjäl mig om hon fått chansen.

Och jag som har komplex över mitt hetsiga temprament.

8 comments:

johanna wallin said...

Det här är så mycket bättre än vad tjuvlyssnat.se någonsin har varit!

Anonymous said...

HERRE JÖSSES!! Det var det värsta jag hört!! Kan knappt tro det, det är helt galet. Hon borde söka hjälp.

Anonymous said...

my god. låter inte som att hon kommer ha kvar den butiken speciellt länge till. vilka vill handla hos en sån jävel.
men ge mig adressen så kan jag gå dit och reta lite gallfeber på henne när jag är i götet. filma hela skiten.

Anonymous said...

hon hade nog en jävligt dålig dag.
dock det där med att säga hej och hej då, det är fint men får man inte ögonkontakt direkt när man kommer in i butiken med försäljaren så brukar jag inte säga hej eller hej då. fast jag kanske är skum.

Anonymous said...

var det vid masthugget det låg sa du?
man borde samla ihop ett gäng som går dit en efter en utan att säga hej, ska kolla fall olle elelr filip hakar på på måndag:)

Anonymous said...

haha oj! vilken av affärerna var det? röda korset eller den andra?

evelina hultqvist said...

Johanna: Haha, vad underbart att du tycker det. Det gäller att befinna sig på "rätt" plats vid ehm... "rätt" tidpunkt eller vad man ska kalla det.

Klara: Haha, ja det borde hon verkligen.

The latest virsion of the truth: Jag tycker inte att du ska riskera ditt liv i onödan, du skriver för bra.

Lina: Det värsta/roligaste är ju det att jag hört skräckhistorier om henne innan men alltid valt att rycka på axlarna och tänka att folk överdriver :)

Nu vet jag sanningen om second hand tanten.

Cherry: Jag rekomenderar faktiskt att inte gå dit, haha. Det är samma tant som hade second handen vid saronkyrkan förut, bara det att nu är hon värre än någonsin :)

Lisa: Den bredvid. På röda korset är dom så söta.

Anonymous said...

hahahaha!!! jag skrattar hogt pa internetcafet!!!

/jenny