Svar på era frågor!

Jag undrar bara hur det ligger till med den fina lilla hunden. Från början trodde jag att det var din och Adams och att den bodde med er, men det verkar som att jag missförstått det hela. Så hur var det nu egentligen? :)
/Petra
Hunden är Adams föräldrars och bor hos dom, men eftersom vi bor 10 minuter ifrån varandra så fungerar som daghussar/extraföräldrar till det lilla livet när dom är busy eller behöver lite avlastning. Perfekt om du frågar mig. Han är det bästa som hänt på länge!


Om världens undergång eller uppgång hängde på att du var tvungen att strippa en fantastisk striptease, på liv och död, vilken låt skulle du då strippa till?
Haha, det skulle antagligen blir någon het dancehall låt. Eller varför inte lite Sean Paul, typ Get busy? Annars är ju Sexy and i know it med LMFAO en hit just nu.

Om du "tvungen " att flytta utomlands och du kan bara välja mellan Berlin, Barcelona eller Paris, vilken du väljer? Jag inte varit i någon av dessa städer så det är svårt att säga, skulle gärna besöka dom alla. Jag tror att Barcelona eller Paris skulle passa mig bättre än Berlin, det är en känsla jag har bara. Berlin känns för "party-party" för mig.

Vilken har varit det bästa året i ditt liv?
Bästa året i mitt liv måste nog vara detta året. Har varit riktigt jobbigt emellanåt och det har hänt otroligt mycket (både bra och dåliga saker, mest bra) Mitt liv på flera sätt förändrats åt det håll jag vill och det känns fantastiskt. Min hälsa är mycket bättre än innan, jag kom in på fotoskolan och har haft ett grymt extrajobb hela året. Dessutom bor jag ihop med Adam i en lägenhet som har det mest fantastiska läget i Göteborg.


Hej! :) Vilken är din bästa:
Klubb?
Jag går ut så himla sällan nu för tiden, i alla fall för att klubba så det är svårt att svara på. Jag föredrar att klubba under sommaren, det är också då alla trevliga svartklubbar blomstrar. Sist jag var ute var flera månader sedan, då var jag på Yaki Da, där är det trevligt, ibland. Bitter jag låter... men jag är bara trött på klubbande.
Bar?
Kino, Hagabion, Publik, Linnéterrassen, bra lägen i stan och där träffar man oftast trevligt folk.
Café?
Valfritt café på Haga Nygata, Kringlan är mysigt och dom har sjukt mycket gott att fika på! En Deli haga har otroligt trevlig personal och ett varierat utbud av bra grejer. Annars är Hagabion ett gött häng men där dricker man oftast öl. Da Matteo är alltid trevligt och kaffet är av högsta klass.
Restaurang?
Krakow för deras panerade ost och mysighetsfaktor. Moon Thai Kitchen för deras utlandskänsla, gigantiska och goda portioner. Saluhallen för den fina miljön och mysiga stämningen. En deli Haga för deras goda, vegetariska utbud. Chateau Beirut i Majorna för där har jag ätit min godaste middag någonsin.
- i Göteborg och varför!
Hälsningar från Fanny.

Alltså det här är kanske ingen fråga som passar in i den här frågestunden, men jag måste bara veta! var finns den silvriga tröjan i det här inlägget finns att köpa? så himla fin ju!
ps. älskar dig och din blogg, det du skriver och dina bilder. har följt dig enda sedan bilddagbokstiden :)
Tack, vad glad jag blir! Tröjan kommer från Kappahl och jag betalade 399 kronor om jag inte minns fel. Köpte dock inte den i silver utan valde den i guld.


Hej! din blogg är en av mina absoluta favoriter. har också följt dig gaanska länge. jag undrar vad det är för skola du går på nu? trivs du, tycker du den är bra? om man som blygsamt fan skulle vilja kanske fika någon gång, skulle du tycka det vore kul?
slutligen: du är skitsnygg, rolig och verkar himla klok o fin. kram!
Jag går på fotoskolan här i Göteborg nu, det är en tvåårig YH-utbildning med en väldigt bred grund inom foto. Vi kommer att gå igenom det mesta under dessa år, från hur det är att arbeta som bildjournalist till reklam eller konstfotograf. Ska bli så himla spännande! Jag trivs riktigt bra, har hittat fina nya vänner i klassen!

Fika är alltid trevligt, jag säger inte nej om tid finnes. Och tack för komplimangerna, blir jätteglad!

Jag ä-l-s-k-a-r musik så jag kan inte låta den chansen förbi. Vad tycker du om dessa?
Professor Fate och lifelover
Säg inte att du hatar dem. Pleaseee. :)
Tyvärr är det inte riktigt min musiksmak, men jag förstår att det finns andra som gillar detta! Tyckte i alla fall bäst om introt till första låten om jag ska välja.

vilken är din favoritplats? Min favoritplats på jorden är sommarstället på Askerön en solig dag i augusti.
favoritord och varför?
Svår fråga, men jag gillar ord som typ frodig och mustig. Hehe. Känns som sköna beskrivande uttryck som används alldeles för sällan.

Hur är kollektivet i Haga? Vilka bor där? Hur ser det uuut? BILDER PÅ FOLK OCH LÄGENHET!
Haha. Jo alltså, kollektivet är bra. Alla som bor här är himla fina människor som bryr sig mycket om varandra, vi har blivit som en liten familj. Vi har en helt fantastisk lägenhet med bästa läget i hela Göteborg. Tyvärr har jag mått sådär med den här bostadssituationen, jag är extremt beroende av att få vara i fred, ta hand om mitt eget och att välja när jag vill umgås och vara social. Det är lite svårt här, och även fast det mesta är bra så har jag svårt att koppla bort dom behoven ibland och då blir jag lite ledsen.

Vi som bor här är:

SAMI
Sami är lika gammal som mig och lärde känna Adam för flera år sedan då dom började studera vid lärarhögskolan tillsammans. Adam är klar med sina studier, men Sami som ska bli gymnasielärare har lite kvar. På somrarna jobbar han som kock i Norge och när han är i Göteborg jobbar han på läger för barn med funktionshinder. Sami gillar att, laga god mat, träna på gym, spela fotboll (både i verkligheten och på tv-spel). Han är en riktig skojare och känslomänniska på samma gång, finns alltid för en när man är i behov av samtal om livet och kärleken.
MARC
Marc är Adams lillebror och yngst i kollektivet. Med sina 20 år är han fortfarande ung i kroppen och sprallig i benen. Marc väntar på att få ett jobb eller praktikplats där han ska trivas och under tiden ser han bland annat till att vara världens bästa hundvakt åt lille Olle. När han inte passar hunden hänger han med sina vänner, spelar data eller ägnar sig åt någonting han är fantastisk på - måla och teckna.
ADAM och EVELINA
Och så är det ju vi två också, paret i huset. Adam, är äldst i huset och den snällaste och tryggaste människan jag någonsin träffat (eller delad förstaplats med pappa, haha). Han är lättsam, rolig och har samma barnsliga humor som jag. I maj tog han examen från lärarhögskolan. Nu jobbar han i en tvåa på Samskolan. När han inte jobbar tycker han om att umgås med vänner eller spela fotboll och när kroppen behöver vila är han är riktig datornörd.

Jag är enda kvinnan i kollektivet och försöker hålla dom kvinnliga ställningarna så gott det går. Läser mitt första år på fotoskolan här i Göteborg, frilansar som fotograf och jobbar extra som redaktör på Yahoo. På fritiden tycker jag om att träna och om jag hade mer pengar så skulle jag förmodligen ha en garderob som var stor som halva den här lägenheten för jag tycker väldigt mycket om kläder och skor.
Och angående lägenheten så har jag faktiskt inte mycket bilder på hur det ser ut här hemma. Här är ett par på vårt vardagsrum. Köket och vardagsrummet hittar jag tyvärr inga bilder på, men jag kanske ska fota lite och göra ett blogginlägg om mitt hem snart?

Jag funderade på vilka bloggar du själv följer och vilka fotografer som är dina största inspirationskällor?Sedan jag bytte dator har jag blivit lite sämre på att följa bloggar, la inte över alla mina favoritlänkar och då är det så lätt att glömma bort vissa bloggar man tycker himla mycket om. Tar gärna emot tips om pyssliga, välskrivna och väl uppdaterade bloggar!

Mina största inspirationskällor när det gäller foto är:

Har du bott någon annanstans än i göteborg? vill du det? vilken är din favoritstad? och vad är ditt drömresmål? Jag har alltid bott i eller i närheten av Göteborg och jag brukar tänka att det är här jag vill att mina barn ska växa upp. Jag älskar den här staden. Men visst lockar det att för ett tag bosätta sig någon annan stans och pröva lyckan. New York är en dröm (och ett drömresmål). Andra ställen jag vill besöka, men nödvändigtvis inte bosätta mig på är: Frankrike, Island, Indien, Kina.

Med risk för att låta astråkig, men min favoritstad är faktiskt Göteborg. Jag älskar att åka iväg och upptäcka nya platser och städer men jag är inte en fri fågel, förr eller senare längtar jag alltid tillbaka till mitt hem, Göteborg.



Hur skulle du beskriva dig själv på ett par rader?
Jag är en person som vill alla väl men inte alltid räcker till, det är då det dåliga samvetet sätter in. Jag är både ensamvarg och supersocial - om jag själv får välja när. Tror att jag är ganska roliga att umgås med på grund av mitt till synes förvirrade tillstånd samt dålig humor. För det mesta tycker jag om mig själv ganska mycket, både hur jag ser ut och vem jag är, även fast självkänslan ofta är lägre än den borde. Jag ligger alltid flera steg före i mitt huvud och har ibland lite problem med att leva i nuet. Försöker bli bättre på att svälja min stolthet och inse att livet inte alltid är så jävla allvarligt.

Grym blogg! Grymma bilder! Varför är du inte mer känd som fotograf? Fattar inte fotofolket?
Haha, tack! Det kanske kommer en dag när fler personer vet vem jag är, hoppas det. Tycker dock att jag har fått göra ganska mycket grymma saker (utställningar, publiceringar, uppdrag) inom foto för att vara en självlärd, ung fotograf som aldrig sökt ett fotojobb i hela livet.

Vilka objektiv har du? Vilket är ditt favorit? Hur ofta, och när, använder du blixt? Ljussätter du på nåt annat sätt?
Jag äger 24-70mm, 50mm och 55-200mm som jag använder när jag fotar med min Canon 5D. Har också en Canon 350D (som jag nästan aldrig använder) med tillhörande normaloptik. Mitt favoritobjektiv är mitt 24-70mm som är användbart nästan jämt. Jag föredrar att jobba med befintligt ljus och använder blixt så sällan det går. Vill dock lära mig mer om blixtar för att känna mig tryggare när jag behöver använda det. Ibland tänker jag att jag föredrar befintligt ljus för att jag inte har tillräckligt stor kunskap om vad jag kan göra med blixt, men jag vet inte om det är så eller om det bara är osäkerheten i mitt huvud som talar när jag tänker så där.
Ljussätter när jag behöver, men samma sak där som med mina tankar om blixt.

Som nyinflyttad göteborgare skulle jag uppskatta tre måsten i götet, pubar/cafeer/picnicställen/å sånt?
På sommaren måste du besöka Villa Belparc i slottskogen och äta glass på deras uteservering. Hagabion är ett fantastiskt trevligt ställe för häng och öl. Nästan alla berg och utsiktsplatser i Göteborg är magiska för häng av alla dess slag och om man bara vill komma upp på hög höjd och typ picnica så rekommenderar jag Skansen kronan.

Kommer det vara en annan Måndag projekt? Idéerna var så fantastisk, och några av bilderna också.
Varför inte publicera en bok med experimentell / koncept fotografier?
Har du någonsin tänkt på att göra en konst kortfilm?
Jag vet inte om vi kommer göra om Monday Project's veckan. Jag skulle gärna göra det utanför skolan tillsammans med vänner bara för skojs skull.
Kanske i framtiden när jag har idéer, tid och material för att göra en sådan bok.
Film har aldrig lockat mig på samma sätt som foto, men det kanske är för att jag inte har lika hög kunskap om vad man kan göra med rörlig bild. Jag vill gärna prova på att arbete med rörlig bild i framtiden, men just nu nöjer jag mig med frusna ögonblick.


Vad har du för naturlig hårfärg?
Jag vet inte, men skulle chans på en väldigt mörk nyans av cendré, eller kanske lite mer åt det bruna hållet.


Vilka är dina favoritfärger?
Rosa och orange i kombination är det finaste jag vet! Är också väldigt svag för pastellfärger.

Vad pluggar du?
Jag pluggar en fotografutbildning vid Yrkeshögskolan i Göteborg.

No comments: