klagar lite

åter igen har jag stapplat hem från jobbet med en mage som om jag vore i sjunde månaden, och så sjukt ont att jag bara stupat i säng så fort jag kommit innanför dörren. vad fan ska jag göra för att klara en hel arbetsdag utan att det blir så här? känns inte helt normalt. som det är nu varken vill eller kan jag bestämma saker direkt efter jobbet för att jag vet att det är så stor risk att jag blir tvungen att åka hem och lägga mig. det värsta är tisdagar och torsdagar när jag åker direkt från ena jobbet till andra. går det åt helvete med magen under dagen så är det bara att försöka hålla sig på benen tills efter nio på kvällen när jag kommer hem och då är jag så slut av att ha haft ont hela dagen att jag bara ligger som ett kolli i soffan och stirrar och matlådan inför kommande dag blir olagad. det suger sån jävla fet hästballe det här!!!

10 comments:

Chatrin said...

vet du vad det är för något? kolla upp det annars, jag hade precis samma problem och det visade sig att jag hade en kronisk tarmsjukdom...

Chatrin said...

och, för att inte dra ner dig helt, så var det helt underbart att jag fick reda på det och fick en bra medicin, nu har jag i princip aldrig några problem längre!

evelina hultqvist said...

du drar inte ner mig, jag förstår precis vad du menar. har varit och kollat det här flera gånger under min uppväxt (hade jättemycket problem med magen i perioder under min skolgång), men läkarna har aldrig hittat nåt utan det bästa dom har att föreslå är IBS eller vad det heter.

vilken tarmsjukdom har du?
kram

Fridos said...

Vad konstigt att dom inte hittar något! Jag har med en kronisk tarmsjukdom och med medicin så funkar det bra. Kräv fler undersökningar. De kanske redan gjort på alla sätt de kan men det är ju helt fel att gå runt
och ha ont! :/

ps. Vad är ibs?

Chatrin said...

åh så typiskt, de säger alltid att det är ibs när de inte vet vad det är... de vet inte om det är crohns eller ulcerös kolit jag har, men det spelar inte så stor roll eftersom de är ganska lika varandra och det är samma medicinering... man får kämpa som fan för att få någon hjälp, det var inte förrän min mage brakade ihop helt och jag inte kunde äta något alls på tre veckor som jag fick en ordentlig undersökning, och då fick jag ändå kämpa som fan och vänta ännu en månad, suck... hoppas att du lyckas få hjälp snart! kram

Anonymous said...

jag har exakt samma problem.. har testat en massa olika saker, utesluta mjölk, gluten, blabla men det tycks inte hjälpa. det är som att magen bestämmer sig själv om jag ska ha bra eller dåliga dagar. skitjobbigt är det ju. och så ser jag ut som om jag är gravid och ska till och föda när som helst. ett tips är att dricka något varmt efter maten så att du underlättar matsmältningen.. men det kanske inte har ett sammanband med matintag att göra?

hoppas du blir bättre snart iallafall!

Anonymous said...

infektion i tarmarna? kan ta lång tid för läkare att upptäcka ....... min farmor har det, hon kan ha haft det i femton år. sväller, blir sjuk. fick ligga inne i flera månader. va på dem, gå inte utan diagnos och hjälp!! stå på dig. hoppas du blir frisk från pisset!

ps, din blogg är min favorit! heja

evelina hultqvist said...

ibs förklarade dom för mig i början när jag sökte för min mage att det var en slags diagnos som dom ställde på patienter där dom inte kunde ställa någon diagnos, så en slags samlingsdiagnos för problem med magen.

när dom sedan några besök senare sa att jag hade ibs så ifrågasatte jag det pga av vad dom berättat för mig om det tidigare, att det inte kändes seriöst eftersom dom nästan hade gjort sig lite roliga över den diagnosen när dom berättat om den tidigare (antagligen för att dom varit säkra på att kunna fastställa nåt annat)

jag fick ett papper där det stod typ: ät inte stark eller svårsmält mat, drick inte alkohol, rök inte, rör på dig och försök att inte stressa och sov ordentligt så kommer allt bli bra. bullshit tyckte jag.

till saken hör att min mamma har ulceröd, morfar hade den och flera i min familj har andra sjukdommar som ligger nära där. men det behöver ju inte betyda att det skulle vara nåt, bara att man kanske bör vara lite mer på sin vakt.

mamma låg inne på sjukhus länge och var rätt nära att stryka med innan dom konstaterade att det var ulcerös.

tummen upp för vården! not.

evelina hultqvist said...

och en sak till, det börjar nästan alltid i samband med matintag! har testat att utesluta massor av produkter men inget verkar funka.

SaraMy said...

Evelina, jag har också jätteproblem med min mage till och från i perioder. Det är inte gluten och det är inte laktos. Är oftast helst okej på morgonen, men allteftersom dagen går börjar den svullna mer och mer och gör jäävligt ont. Känner igen mig i det där med att inte kunna/våga planera något och att alltid behöva åka hem och lägga sig.Jag orkar dock inte ens gå till läkaren, för mig har dom redan stämplat som hypokondriker och ja, dom är ju som dom är. (inkompetenta) Men blev tipsad av en kompis som haft jätteproblem själv att testa silicea. Funkar okej tycker jag, man kan köpa det på hälsokosten. Min egen teori om min jävla mage är iaf att den säger ifrån när jag inte gör det självmant. Typ om jag oroar mig mycket eller stressar och gör saker jag vill men egentligen inte orkar och tvärtom. lycka till,kram!