Hejdå Askerön

Så kom helgen jag fasat för i 6 år snart. Då det var dags att ta farväl av barndomsparadiset, tillflyktsorten, drömmen, idyllen.  25 underbara somrar har jag spenderat här och nu den 26e lämnar vi ifrån oss den lilla röda stugan på klippan som farfar en gång i tiden gjorde till ett hem.

Det känns så tråkigt att mina barn inte kommer få dela detta med mig och uppleva det jag och min syster gjorde som barn på denna fantastiska ö. Men jag antar att livet kommer ha andra fina stunder att bjuda på när dom dagarna kommer. 

Vädret var fantastiskt när vi kom upp i torsdags och genast åkte badkläder på. Det var inte speciellt varmt, men uppfriskande!

Efter middag och en lugn stund på altanen gick familjen på promenad. Vi besökte fiskevik, en av våra favoritplatser på ön.

Sedan gick vi hem till vår favoritperson. Holger! Han visade oss en fantastisk bok han en gång i tiden gjorde till sina barn med historier från ett långt och spännande liv som han levt.

Vi fortsatte promenera i solnedgången. Målet var att plocka midsommarblomster på ängarna. Vi gick förbi det blåa huset som jag och Emmeli under hela vår barndom var övertygade om att det var Björnes magasin från tv.

När vi kom tillbaka till stugan låg vattnet lugnt och spegelblankt och så småningom sa vi godnatt till denna vackra dag.

På midsommarafton vaknade vi till det mest fantastiska vädret! Klockan åtta på morgonen var solen varm och skön och inte ett moln syntes på den klarblåa himlen. Badkläderna åkte så klart på med en gång för ett morgondopp.

Sedan fick vi besök av Mats och Pia. Drack förmiddagsbubbel, åt jordgubbar och gjorde kransar.

Sedan gjordes så klart ett traditionsenligt besök på öns midsommarfirande! Det lektes lekar, fikades och delades ut storslagna vinster (grillförkläden, kaffe, fiskspön) i lotteriet. Vi hade dessutom fått ett nytt kusinbarn i form av en liten boxer som heter Buster.

Sedan, fiskevikspromenaden hem igen. 

Innan middagen drack vi lite öl ute vid den lilla stugan.

Sedan gick vi upp för berget där middagen skulle hållas. Där spelades det fotboll och jag kunde så klart inte hålla mig från att börja leka med barn och hundar.

Det dröjde inte länge förrän Gud satte på duschen. Klassiskt midsommar! Men det gjorde inget för vi hade sjukt trevligt i alla fall!

Morgonen efter vaknade vi till en mulen himmel. Perfekt för loppis tänkte vi och åkte bort till öns äldsta hus för en liten titt.  Jag och Emmeli var exalterade!

Sedan hem igen för den här helgens stora höjdpunkt, nämligen ängamaten!

När det började regna igen bestämde vi oss för att packa ihop och köra tillbaks till stan. Så sorgligt, men en perfekt sista helg. Jag tackade den runda spegeln för alla härliga dagar jag fått vakna upp i min egen lilla sjöbod och se hur lycklig jag varit av att växa upp där.

No comments: