Min julafton

när jag kom upp imorse stod halmgrisen och väntade tillsammans med alla julklapparna under granen. utanför fönstret var det vitt och mammas hemmagjorda vört smakade bra.

gösta ekman slappade som vanligt på vardagsrumsmattan.

mamma var på jobbet och pappa var vid farfars grav. jag och emmeli bestämde oss för att göra nåt fint tills dom kom hem, typ en ljuslykta!

utanför dörren fanns det spår av hund.

det fanns också spår av fågel och människa.

till och med gösta ekman, kissekatten hade sträckt på benen julaftonsdagen till ära!

emmeli jobbade på med våran lykta. jag var mest med och förstörde med ojämna snöbollar och oförsiktighet. men så är det att vara en klant, och vi var vänner i alla fall eftersom det var en sån fin dag och vi hade det så mysigt.

tillslut blev den klar, kanske inte mycket för världen men mycket för oss.

sedan ville emmeli bygga en till, men då blev jag trött och föreslog att vi skulle hitta på något annat roligt istället, typ snöbollskrig?

vi kastade snö som galningar och kände oss som tio år igen. härligt.

emmeli verkade ha missuppfattat det där med snöbollskrig.

blev lite frusen.

vi gick in och bytte om till fina julaftonskläder. sedan åt vi lunch och läste lite böcker i soffan tillsammans med föräldrar som kommit hem. gösta ekman tog dagens hundrade tupplur på den där mattan.

sedan hängde vi vid granen.

dags att dela ut lite julklappar innan julbordet skulle fixas och gästarna skulle komma. mest exalterad av alla var lille leo. maggan delade ut koppar med motiv från england och fick själv kläder att kalasa i. mamma och pappa fick biljetter till revy, jag fick härliga behövligheter för kropp och själ, och emmeli ett par skor.

sedan tändes eldarna till vinterpalatset. haha. ser helt sjukt uppstyrt och lyxigt ut här tycker jag. till och med tomten som vanligtvis bara smyger förbi vårt hus stannade och vinkade!

jag beundrade snölyktan.

sedan var det julbordsdags och ännu mer mat tillsammans med väldigt gott sällskap i form av morbror med fru, kusin, kusinman och barn. sedan fortsatte kvällen med julklappsleken och många många skratt. det enda minuset under hela kvällen var att det fanns en julskinka, eller ja.. det tyckte nog inte dom som åt av den.

avslutar dagen med en poserbild på tre ganska trötta systrar. jag ser ut som en jätte, men det är förhoppningsvis för att jag försökt "lyxa till det" med klackskor som inte syns på bilden. hehe. god jul allihopa!

3 comments:

Anonymous said...

åh herremingud, vilka otroligt fina bilder! de här måste nästan vara de finaste från dig. :)
var har du fått tag i den där heta mössan?

Anonymous said...

Åh verkar vara en helmysig dag. Jag blir så glad och inspirerad av din blogg!

Pusslaren said...

Åh, du skriver så mysigt! Plus att bilderna är galet fina. :)