Actionfylld kväll

Igår när jag och Joel skulle gå och lägga oss kände vi hur det började lukta rök. Jag gick runt i lägenheten och luktade på alla lampor och kollade så att spisen var avstängd. När vi kom ut i hallen var lukten som värst, öppnade dörren och lukten blev genast slående. Några utav grannarna var redan ute i trapphuset och en del hade gått ner på gården. Vi gjorde det samma, jag tog min dator i ena handen, och mina nya skor i den andra. Kände mig löjlig men tänkte genast på att rädda vad som räddas kan.
Sedan kom brandkåren, flera stycken hade tydligen ringt. Det kom flera bilar och brandmän i full mundering. Dom började "leta efter källan", luktade i brevinkast, ringde på folks dörrar, kollade och mumlade. Sedan hände det typ ingenting mer, det fortsatte lukta men varken mer eller mindre. Våning fem, sex och sju luktade mest men ingenting verkade konstigt och ingen lägenhet verkade brinna. Brandmännen konstaterade att det antagligen var papper eller nåt liknande som hade brunnit, men att det inte verkade vara någon fara för då hade det funnits mer rök.

Så vi fick allihopa gå tillbaka till våra lägenheter i lukten. Snopet, men skönt på samma gång. Jag kunde dock inte riktigt sluta nojja. Jag menar, luktar det sådär mycket rök utan någon brand? Tydligen.
Imorse vaknade i levande och det var ju bra.

1 comment:

josefin said...

shit, stressande ändå? man blir ju skraj. Här i barcelona, i claudines rum igårkväll, luktade det typ...gasläcka? vet inte riktigt vad det luktade, men stark, som att man tappat ut någon kemikalisk vätska lr nåt. sjukt obehaglig och vi fick huvudvärk. vi sov i ett annat rum som tur va, men det va sjukt obehagligt asså.